hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چهارمحال و بختیاری| هنرمندان؛ چشم‌به‌راه حمایت

چهارمحال و بختیاری| هنرمندان؛ چشم‌به‌راه حمایت

چهارمحال و بختیاری از دیرباز خاستگاه تولید بسیاری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بوده است که همین امر نام‌آوری هنرمندان در حوزه‌های شهری، روستایی و عشایری را به دنبال داشته است. تعدادی از هنرمندان صنایع‌دستی استان ازنظر خلاقیت در تولید و نوآوری در بسیاری دست‌ساخته‌های توانسته‌اند نشان‌های اصالت یونسکو را به خود اختصاص دهند. 

یکی از تولیدکنندگان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری گفت: آموزش ضعیف، هزینه بالا در تولید فرش با ابعاد بالا، ضعف بازاریابی و فروش، نیروی کار غیرمتخصص، مشکل در تأمین مواد اولیه، نبود نوآوری در تولیدات و دریافت سفارش‌ها ازجمله مشکلات در تولید صنایع‌دستی اصیل چهارمحال و بختیاری است. منیژه پورحیدری بیان کرد: خاتم شیخ شبان، شهرستان بن و گز بلداجی جزو مهم‌ترین تولیدات صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری است. او اظهار داشت: حمایت از تولیدات صنایع‌دستی و تلاش برای رونق این حوزه جزو مهم‌ترین خواسته‌های صنعتگران صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری است.

رشد صدور کارت شناسایی هنرمندان صنایع‌دستی استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: صدور کارت شناسایی هنرمندان صنایع‌دستی این استان در سال گذشته ۱۷۰ درصد رشد داشته است. مهرداد جوادی تأکید کرد: این اداره کل در سال ۱۳۹۷ تعهد صدور کارت شناسایی صنایع‌دستی برای ۴۵۰ هنرمند را داشته است. او افزود: این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ برای هزار و ۳۴۱ کارت شناسایی هنرمندان صنایع‌دستی صادر شد. او عنوان داشت: تمامی تعهدات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برای ثبت دو نشان جغرافیایی صنایع‌دستی شامل چوغابافی منطقه بازفت و سنگ‌تراشی هفشجان، صدور ۳۴۰ مجوز مشاغل خانگی، هشت فقره پروانه تولید کارگاهی، ایجاد ۶۷۲ شغل در بخش مشاغل خانگی، پرداخت ۴۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی، پرداخت ۵۳ میلیارد و ۸۷ میلیون ریال تسهیلات در طرح اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از محل منابع صندوق توسعه ملی، صدور ۳۳ اعلامیه تأسیس کارگاه، دریافت ۴۵ فقره گواهی کیفیت کارگاه و محصولات صنایع‌دستی، باز زنده سازی یک‌رشته در حال فراموشی، تهیه و تدوین یک مورد استاندارد تولید محصولات صنایع‌دستی و معرفی ۲۶۴ هنرمند برای بیمه روستائیان و عشایر، امضای پنج تفاهم‌نامه بین دستگاهی، برگزاری یک آئین همایش شهرکرد شهر ملی نمد، تجلیل از ۲۳ پیشکسوت صنایع‌دستی، ۷ مورد مشارکت در جشنواره‌های آئینی استانی و کشوری، ۳ مورد شرکت در نمایشگاه‌های خارجی کشورهای تایلند، قطر و ترکیه، افتتاح یک کارگاه صنایع‌دستی در راستای اقتصاد مقاومتی و تشکیل یک کارگروه تخصصی با مشارکت بنیاد نخبگان استان در سال ۱۳۹۷ به‌طور کامل و ۱۰۰ درصدی تحقق یافت.

آشناسازی مردم با موزه‌ها

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: به‌منظور آشنایی مردم با موزه‌ها، دیدار از موزه‌ها هم‌زمان با روز جهانی موزه‌ها رایگان شد. مهرداد رئیسی افزود: برگزاری نمایشگاه تولیدات صنایع‌دستی در روستای پیربلوط، تخفیف ویژه فروش در بازارچه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی مرتبط با این اداره کل، برگزاری نمایشگاه مشارکتی صنایع‌دستی در شهرستان بروجن، استفاده از شعار «صنایع‌دستی: اشتغال‌زا، هویت‌ساز، ارزآور» در تبلیغات محیطی رسانه‌ای و مکاتبات اداری و افتتاح بازارچه صنایع‌دستی شهرستان کوهرنگ از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل بوده است. او بیان کرد: ثبت مالکیت معنوی کیسه بافی، آموزش ۱۶۰ نفر از شاغلان صنایع‌دستی، دو مورد استانداردسازی آموزشی رشته‌های صنایع‌دستی، یک مورد احیای رشته در حال فراموشی سفره بافی، یک مورد تهیه فیلم‌های ترویجی صنایع‌دستی رشته گلیم، یک مورد ثبت جغرافیایی رشته نمد بااعتبار ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار از برنامه‌های حوزه توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری است. او اظهار داشت: هم‌اینک ۵۲ رشته صنایع‌دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بافته‌های داری مانند فرش، گلیم، قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه‌دوزی، خورجین بافی، گلیم‌بافی، بافت سیاه‌چادر، جاجیم‌بافی، قفل‌سازی، خاتم و مشتقات آن‌ها از مهم‌ترین صنایع‌دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد